خانه / جاذبه های دیدنی / تفریحات رایگان در تهران

تفریحات رایگان در تهران

4/5 - (1 امتیاز)

[ad_1]

شهر تهران به عنوان پایتخت ایران پر از جاذبه های گردشگری است و هرساله میزبان گردشگران زیادی است . شاید به نظر برسد تفریح در تهران پر هزینه باشد که البته تفریحات زیادی وجود دارد که بسیار پر هزینه هستند اما سرگرمی هایی هم وجود دارد که رایگان است و نیازی به صرف هزینه ندارد .بدون شک هدف هر گردشگری لذت بردن از مسافرت با پرداخت کمترین هزینه می‌باشد. تهران شهر بسیار بزرگی است و پارک‌ها، خیابان‌ها، ساختمان‌ها، مکان‌ها و بعضی تفریحات وجود دارند که نیازی به پول ندارند و در عین حال برای هر گردشگری جذاب هستند.در این مطلب می خواهیم شما را با تفریحات رایگان در تهران آشنا کنیم .

در این مطلب می خوانید :

باغ فردوس

یکی از مکان‌های دیدنی تهران که اغلب پایتخت‌نشینان هم با آن آشنایی دارند باغ فردوس است. باغی به جای مانده از دوران قاجار که در فضای شهری و شلوغ تهران غنیمتی است. همه روزه افراد زیادی را می‌توان دید که چه تنها و چه دورهم در محوطه باغ فردوس ساعاتی را زیر درختان سر به فلک کشیده‌اش می‌گذرانند و از هوای پاک و متفاوت این باغ که انگار فرسنگ‌ها از فضای شهری تهران فاصله دارد لذت می‌برند.از همان ابتدای ورود به محوطه بیرونی باغ فردوس مجذوب فضا و طبیعت آن خواهید شد؛ پیاده‌رو عریضی که تماما از سنگ پوشیده شده است و وسط آن جوی آبی ساخته شده از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ قرار دارد، دو سمت این پیاده‌رو نیمکت قرار داده شده است تا همه بتوانند ساعاتی را نشسته و از آرامش و زیبای فضا لذت ببرند. پس از گذر از فضای بیرونی باغ فردوس و گذشتن از در آهنی با عظمت آن می‌توانید وارد محوطه داخلی باغ شوید.ورود به باغ و گشت و گذار در آن رایگان است. محوطه داخلی باغ چمکاری شده و بسیار زیبا است که همراه با درختان تنومند و بلند که نشان از قدمت باغ دارند محوطه‌ای بسیار دلنشین و چشم‌نواز پدید آورده است، حوض فیروزه‌ای رنگ وسط باغ هم با فواره‌های کوچکش صدای دلنشینی از حرکت آب را در فضای باغ پراکنده می‌کند. سمت راست باغ کلبه دایره‌ای شکل کتابفروشی حوض نقره وجود دارد که اگر علاقه‌مند به کتاب باشید می‌توانید دقایقی را به دیدن آن اختصاص دهید.
عمارت موجود در باغ، عمارتی با شکوه همراه با گچبری‌ها و آینه‌کاری‌های ساخته دست معماران ایرانی است که عکس گرفتن و ثبت قابی زیبا در آن بسیار مرسوم و پر طرفدار است. کمی جلوتر فروشگاه‌های متنوع صنایع دستی و زیورآلات و اشیاء سنتی وجود دارد که دیدن و خرید کردن از آن‌ها خالی از لطف نیست.

با گذشت از چندین پله و رسیدن به قسمت پایینی باغ نوای خوش موسیقی را می‌شوید که از فروشگاه این قسمت پخش می‌شود. می‌توانید با گشت و گذار در این فروشگاه دقایق خوبی را بگذرانید و از یکی از پرطرفدارترین تفریحات رایگان تهران لذت ببرید.

باغ فردوس

قدم زدن در خیابان ولیعصر

بعد از رسیدن به شهر تهران حتما به خیابان ولیعصر که با ۱۹ کیلومتر طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه می‌باشد، سر بزنید. این خیابان که از میدان راه‌آهن در میانه جنوبی تهران شروع شده و به میدان تجریش در منطقه شمیران در شمال تهران ختم می‌شود، شرق و غرب تهران را از یکدیگر جدا می‌کند. پیاده‌روهای عریض این خیابان لذت پیاده‌روی در آن را چند برابر می‌کند. در طول پیاده‌روی خود از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پارک‌هایی همچون پارک ملت، ساعی و دانشجو عبور خواهید کرد. سینماهای زیادی هم در این خیابان وجود دارد. اگر هم از پیاده‌روی خسته شدید می‌توانید سوار اتوبوس‌های موجود در این خیابان شوید.

تفریحات رایگان در تهران

پل طبیعت تهران

پل طبیعت یکی از پل‌های زیبای ایران و تهران می‌باشد که ساخت آن ۵ به سال طول انجامیده و در سال ۹۳ افتتاح شده است. پل طبیعت یک پل دو طبقه پیاده‌رو و غیرخودرویی است که در عباس‌آباد تهران واقع است و دو پارک طالقانی و آب و آتش را به هم وصل می‌کند. امروزه این پل به یکی از نمادهای تهران تبدیل شده‌است. در این پل کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها و کافه گالری‌هایی هم ایجاد شده‌است. منظره تهران از بالای پل دیدنی است و عظمت این شهر را به رخ می‌کشد. در شب‌ها نیز نور پردازی­های ایجاد شده به زیبایی این پل می‌افزاید.قدم زدن در ارتفاع ۴۰ متری بزرگراه آن هم زمانی که با سرعت فراوانی ماشین‌ها زیر پایتان در حال گذر هستند از آن تحربه‌های جالبی است که باید یک‌بار امتحانش کنید. خود پل نیز به صورت طبقاتی ساخته شده و دارای سه طبقه است. جهت ورود به پل نیازی به تهیه وردی نیست و بازدید از آن رایگان است، همچنین ساعت بازدید از پل از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب است.

زیبایی مناظر اطراف پل و چشم‌اندازی که از روی پل می‌توان شاهد بود باعث شده است تا پیاده‌روی و عکسبرداری روی آن بخش مهمی از تفریح بازدیدکنندگانش باشد و شما در هنگام رفت و آمد روی پل افراد زیادی را خواهید دید که مشغول عکس انداختن هستند و یا آرام و به دیواره‌های پل تکیه داده مشغول تماشای شهر تهران از آن بالا هستند.

دو سکوی چوبی هم بخش شمالی و جنوبی این طبقه وجود دارد تا بتوانید هنگام گذر از پل روی آن نشسته و لحظاتی خستگی خود را بیرون کنید. نورپردازی زیبای این پل باعث شده است که در شب هم بازدید از پل طبیعت بسیار دلچسب و سرگرم کننده باشد. دو راه دسترسی و دو آدرس برای رسیدن به پل طبیعت وجود دارد که با توجه به شرایط جغرافیاییتان می‌توانید هر کدام را که می‌خواهید برای رسیدن به پل طبیعت انتخاب کنید.

تفریحات رایگان در تهران

خانه هنرمندان

خانه هنرمندان مجموعه‌ فرهنگی و هنری می‌باشد که در پارک هنرمندان تهران واقع در خیابان ایرانشهر قرار دارد که در سال ۱۳۸۴ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این مکان محل گردهمایی جوانان هنر دوست تهرانی است و اگر به آن سر بزنید ممکن است گفت‌وگوهایی با این هنرمندان داشته باشید. اگر بلیط هواپیما تهران را تهیه کرده‌اید بازدید این محل را در برنامه خود قرار دهید. هر ماه نمایشگاه‌هایی در خانه برگزار می‌شود که بهتر است دیدن هنر جوانان این سرزمین را از دست ندهید.در ابتدای ورود به ساختمان در سمت چپ فروشگاه محصولات هنری، زیورآلات، آلبوم‌های موسیقی و کتاب قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست و می‌توانید دقایق زیادی را به دیدن محصولات متفاوت و جالب فروشگاه بگذرانید و خرید کنید.

در همین طبقه نگارخانه استاد مرتضی ممیز، نگارخانه سید هادی میرمیران، نگارخانه پاییز و نگارخانه زمستان وجود دارد. بازدید از نمایشگا‌های موجود در این نگارخانه که شامل نمایشگاه عکس، نقاشی و یا هنرهای تجسمی است بسیار جالب است، آشنایی با آثار و دیدگاه هنرمندان مختلف دستاوردی است که از گشت و گذار در خانه هنرمندان نصیبتان خواهد شد.

طبقه دوم مجموعه علاوه بر نگارخانه بهار، نگارخانه تابستان و نگارخانه غلامحسین نامی دارای تالار جلیل شهناز و دارای سینما فریدون ناصری است، نگارخانه‌های این طبقه همانند نگارخانه‌های طبقه اول اختصاص به نمایش آثار هنری دارند.

در دو تالار ذکر شده همایش‌ها و برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود مثلا گاهی‌اوقات جشنواره‌های سینمایی در سینما ناصری برگزار می‌شود و ورود برای عموم در آن آزاد و رایگان است. بهتر است جهت اطلاع از نوع و زمان برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها به طور مداوم به سایت خانه هنرمندان سر بزنید و اطلاعات لازم را جهت برگزاری برنامه‌های رایگان و غیر رایگان آن از سایت کسب کنید.

تفریحات رایگان در تهران

باغ ایرانی

باغ ایرانی به جهت متفاوت بودنش در نوع ساختار و فضا با سایر بوستان‌های تهران در دسته متفاوت از پارک‌ها قرار می‌گیرد و در واقع بیشتر یک باغ باصفا محسوب می‌شود تا یک بوستان. مساحت باغ ایرانی نزدیک به ۳.۵ هکتار است که ۲.۵ هکتار از آن برای فضای سبز بکار رفته است. برای ورود به این باغ که از تفریحات رایگان تهران است، چهار در اصلی وجود دارد که بسیار زیبا طراحی شده‌اند و از همان ابتدای ورود به باغ توجهتان را جلب خواهد کرد، در شرقی، غربی، جنوبی و جنوب غربی.

طراحی این باغ بر اساس المان‌های باغ‌های ایرانی صورت گرفته است، هم سطح نبودن قسمت‌های مختلف باغ، وجود جوی آب کاشی کاری شده آبی رنگ که درست از وسط باغ می‌گذرد و دارای فواره‌های کوچک و بزرگ است، وجود حوض‌های مختلف هندسی در جای جای باغ، وجود یک عمارت یا کوشک ساخته شده با معماری ایرانی در باغ و رعایت تقارن و قرینگی در ساختار باغ از ویژگی‌های باغ‌های ایرانی است که تماما در این باغ وجود دارد. بازدید از باغ رایگان و بدون پرداخت ورودیه است.

زیباترین باغ های تهران برای گردش خانوادگی را بشناسیدپیشنهاد مطالعه:زیباترین باغ های تهران برای گردش خانوادگی را بشناسید
قدم زدن و عکسبرداری از این باغ جزو لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها برای بازدیدکنندگان است مخصوصا اگر فصل بهار باشد و باغ سراسر پر از گل‌های رنگارنگ باشد همینطور در این فصل درختان تنومند باغ برگ‌های سبز تازه دارند که همراه با گل‌ها مناظر فوق‌العاده زیبایی را پدید می‌آورد و قابی را که به یادگار ثبت می‌کنید خاطرانگیز می‌کند.

گونه‌های گیاهی مختلفی مثل پیراکانتا، انواع رز، نسترن، برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد و بوته‌های فصلی در باغ وجود دارد. دو کتابخانه هم در باغ قرار دارد که کتابخانه بانوان در قسمت شمالی باغ و کتابخانه آقایان در کوشک اصلی باغ قرار گرفته است. ساعت بازدید از باغ ایرانی هم ۷ تا ۲۴ است.

آدرس : تهران، منطقه ۳، محله ده ونک، کوچه صابری، باغ ایرانی

تفریحات رایگان در تهران

میدان آزادی

با وجود پیشرفت در حوضه شهرسازی و پروژه‌های فراوان هنوز هم بزرگترین میدان تهران، میدان آزادی است که در وسط میدان، برج آزادی قرار دارد و از دیرباز یکی از سمبل‌های پایتخت محسوب می‌شود. این برج در طول دو سال و در سال ۱۳۵۰ ساخته شد. بعد ورود شهر تهران، فرودگاه مهرآباد اولین نمادی که شما خواهید دید، میدان و برج آزادی خواهد بود. بنای برج تلفیقی از معماری ایران کهن و مدرن است و قطعاً ارزش بازدید دارد.

آزادی

دربند

دربند یکی از محله‌های تهران است که بیشتر از طرف گردشگران مورد انتخاب قرار می‌گیرد. محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران است که در شمال باغ سعدآباد قرار داشته و از دهکده‌های قدیمی شمیران به حساب می‌آید. این منطقه آن چنان زیبا است که در زمان‌های قدیم برخی شاهزاده‌ها در آن زندگی می‌کرده‌اند. در سال ۱۳۴۱ رضا لعل ریاحی مجسمه‌ساز و نقاش زبردست ایرانی تندیس کوهنورد را در میدان سربند بنا کرد که از بناهای قدیمی و دیدنی می‌باشد. دربند از دیگر مناطق تهران است که دیدن کردن از آن رایگان بوده و دور از شلوغی شهر است.
همینطور که بر روی سنگ‌های پیاده راه در حال قدم زدن هستید می‌توانید از نگاه کردن به کوه‌ها و رودخانه‌ای که از بالا تا پایین کوه در جریان است لذت ببرید. به جرات دربند را می‌توان به عنوان یکی از بهترین مسیرهای پیاده‌روی تهران نام برد که اگر دست جمعی به همراه دوستان و خانواده باشد تبدیل به یک تفریح درست و حسابی می‌شود. نورپردازی محیط دربند در شب بسیار زیبا است و برخلاف تصور اغلب که معتقدند صبح‌ها زمان مناسبی برای رفتن به دربند است.

همه فصول برای رفتن به دربند مناسب هستند اما روزهای فصل بهار که هوا خنک و دلپذیر است و رودخانه پر از آب برف‌های آب شده زمستان است بیشتر توصیه می‌شود همنطور شب‌های تابستان که دربند بسیار خنک‌تر از فضاهای شهری است بهترین زمان برای دیدن این جاذبه معروف تهران است.

تفریحات رایگان در تهران

بام تهران

اگر به پیاده‌روی علاقه دارید و می‌خواهید تهران را زیر پای خود ببینید، کفش‌های راحتی خود را بپوشید. بیشتر جوانان برای گذراندن اوقات فراغت خود بام تهران را انتخاب می‌کنند. برای رفتن به بام تهران اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید می‌توانید با خط چهار اتوبوس تندروی تهران یا تاکسی‌هایی که از بزرگراه چمران عبور می‌کنند، به ایستگاه تابناک (پمپ بنزین ولنجک) رفته و از آنجا با تاکسی به بام تهران بروید، یا از تاکسی‌های خط میدان تجریش-بام تهران استفاده کنید. در بالا منظره‌ای بینظیر در انتظار شماست. حتماً دوربین عکاسی به همراه داشته باید و این منظره زیبا را جاودانه کنید.

تفریحات رایگان در تهران

گالری‌ها

اغلب افراد فکر می‌کنند گالری گردی مختص به قشر خاصی است که علاقه‌مند به هنر هستند اما اصلا اینطور نیست. برخی تصور می‌کنند که از دیدن گالری‌ها و نمایشگاه‌های آثار تجسمی و نقاشی و عکاسی لذت نخواهند برد و اغلب در صورتی هم این تصور را دارند که در طول زندگی خود حتی یک‌بار هم درست و حسابی برای دیدن آثار به نمایش درآمده در گالری‌ها وقت نگذاشته‌اند و به تعبیری با پیش داوری چنین نظری دارند.

من به همه افراد چه علاقه‌مند به هنر باشند چه نباشند توصیه می‌کنم که حتما گالری گردی را در لیست برنامه‌های ماهانه خود قرار دهند، به دلیل آنکه هنر ازهر نوع و شکلی از آن باشد زیباست و قطعا همه افراد از دیدن آن لذت خواهند برد؛ حتی افرادی که علاقه‌مند جدی و پیگیر هنر نباشند از دیدن یک تابلو نقاشی زیبا و یا یک اثر تجسمی که فکر و اندیشه هنرمندش را به نمایش می‌گذارد به وجد خواهند آمد.

تعداد زیادی گالری در شهر تهران وجود دارد که همه روزه آثار ارزشمندی چه از هنرمندان صاحب نام و چه از هنرمندان جوان و جویای نام به نمایش می‌گذارد و از تفریحات رایگان تهران به حساب می‌آیند.

گالری ساربان، گالری طراحان آزاد، گالری گلستان، گالری مژده، گالری سایه، گالری ویستا، گالری شیرین، گالری سیحون و تعداد بسیاری دیگر گالری وجود دارند که همه روزه میزبان مخاطبان خود در پایتخت هستند. درست است که اغلب گالری‌ها در مرکز شهر تهران وجود دارند اما شما با اندکی جستجو می‌توانید نزدیک به محل زندگی خود گالری‌ها را پیدا کنید و بازدید از آن‌ها لذت ببرید.

پارک‌ها

از ایام قدیم پارک‌ها و بوستان‌ها مکان مناسبی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت بودند، چه با دوستان و چه همراه خانواده برای یک روز خوش‌گذرانی می‌توان روی پارک‌ها حساب ویژه کرد. همینطور پارک‌ها و بوستان‌ها به دلیل آنکه مناسب برای استفاده همه سنین چه کودکان و چه سالمندان است همیشه پر طرفدار مخصوصا از طرف خانواده‌ها بوده‌اند.

پارک‌های تهران انواع مختلفی دارند و هر کدام شامل امکانات مختلفی هستند که می‌توانید با توجه به خواسته و سلیقه‌تان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. پارک‌ها و بوستان‌ها پراکندگی بسیار مناسبی در تمامی مناطق شهر تهران دارند به‌طوریکه در هر محله‌ای از پایتخت می‌توان بوستانی را برای استفاده تمامی شهروندان پیدا کرد.

تفریحات رایگان در تهران

پارک‌های جنگلی

پارک‌های جنگلی تهران از تفریحات رایگان تهران و مکانی برای برگزاری پیک‌نیک یک روزه و دسته‌جمعی هستند. این پارک‌ها با برخورداری از آلاچیق‌های بسیار، درختان سربه فلک کشیده، گونه‌های گیاهی متعدد فضای مناسبی برای فرار از هیاهو شهر پدید آورده‌اند. برخی از این پارک‌ها امکاناتی چون پیست دوچرخه سواری و پیست اسکیت را دارند. پارک جنگلی لویزان، سرخه حصار، طالقانی، شیان، یاس فاطمی، چیتگر، کوهسار، توسکا، تلو، سوهانک و پردیسان از پارک‌های جنگلی تهران هستند.

تماشای هنرهای خیابانی

واقعاً چه کسی عاشق هنرهای خیابانی نیست؟ نقاشی‌های دیواری و گرافیتی‌های زیادی در گوشه و کنار شهر تهران وجود دارد که بر اساس وقایع روز تغییر می‌کنند. هنگام قدم‌زدن در خیابان ولیعصر و خیابان‌های پشتی میدان تجریش، به دور و اطراف خود خوب که نگاه کنید، تعداد زیادی از این هنرها را خواهید دید. البته این هنرها در برخی از مناطق مرکزی و جنوبی شهر نیز به‌چشم می‌خورند.

 

تفریحات رایگان در تهران

[ad_2]
seeiran.ir منبع:

درباره ی سوئیت ، آپارتمان مبله

همچنین ببینید

بهترین مسیرهای جنگل نوردی در ایران

[ad_1] خوشبختانه ایران علاوه بر کویر جنگل های خوبی دارد که می توان از آنها …

دیدگاهتان را بنویسید